Генетики розкрили таємницю "жіночої хромосоми"

Нитки генома заплетене в гігантські петлі / Фото: 062.ua

У жінок, як відомо, дві Х-хромосоми. І одну з них організм перетворює в так зване тільце Барра - туго закручену структуру, що залишається неактивною. До недавнього часу дослідники не знали, як організм розпізнає зайву копію хромосоми і відключає її, пише meddaily.ru .

Але Гарвардський університет пролив світло на це питання. Було досліджено будову тільця Барра на молекулярному рівні. Виявилося, нитки генома в цій структурі заплетене в гігантські петлі, в яких містяться десятки мільйонів "букв" - нуклеотидів.

Читайте також Генетики США виявили людей з суперздатностями З'ясувалося, що петлі заплітається в надскладний клубок за допомогою невеликих фрагментів, DXZ4, копії яких впроваджувалися в ті частини Х-хромосоми, які при її відключенні ставали кінчиками ДНК-петель. Якщо штучно видалити DXZ4 з ДНК, то структура клубка порушувалася, він розвалювався, збільшуючись в обсязі багаторазово.

Читайте також Куріння під час вагітності впливає на ДНК дитини Справа в тому, що білок когезін (скручує ДНК в тільце Барра) не знаходив міток DXZ4 на поверхні виключеною Х-хромосоми. За словами вчених, порушення в його роботі можуть спровокувати розвиток рідкісних захворювань у жінок, якщо "зайва" Х-хромосома не відключили повністю. Підсумок - аутизм, синдром Ретта і інші розлади розумового розвитку.

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl + Enter