Плазма знищить все інфекції

Фахівцям, які займаються дослідженнями на борту Міжнародної космічної станції в рамках проекту ЄКА Astrolab, вдалося розробити радикально новий спосіб боротьби з інфекціями. Як з'ясувалося, хвороботворні віруси і бактерії можна ефективно знищувати за допомогою плазми. Це відкриття може зробити справжню революцію в медицині. Фахівцям, які займаються дослідженнями на борту Міжнародної космічної станції в рамках проекту ЄКА Astrolab, вдалося розробити радикально новий спосіб боротьби з інфекціями

Фото: AP

"Плазма" по-грецьки означає "виліплене", "оформлене". У фізиці та хімії так називають перегрітий, повністю або частково іонізований газ, в якому густини позитивних і негативних електричних зарядів практично однакові. Він був відкритий в 1879 році У. Круксом, а назва "плазма" йому дав в 1928 році І. Ленгмюр - швидше за все, по асоціації з кров'яної плазмою.

Іноді плазму класифікують як четвертий стан речовини (після твердого, рідкого і газоподібного). Як і газ, вона не має певної форми і об'єму. Ще античні філософи стверджували, що світ складається з чотирьох основних стихій: землі, води, повітря і вогню. Це цілком укладається в рамки сучасних наукових уявлень про чотирьох агрегатних станах речовини, причому плазмі явно відповідає вогонь.

Властивості плазми вивчає особливий розділ фізики, званий фізикою плазми. Сумарний електричний заряд плазми приблизно дорівнює нулю, а присутність вільних електричних зарядів робить її провідним середовищем, що дозволяє їй більш активно взаємодіяти з магнітними і електричним полями. Як стверджують вчені, сьогодні велика частина речовини у Всесвіті перебуває в плазмовому стані. Всі зірки складаються з плазми, а міжзоряний простір також заповнений плазмою, хоча і дуже розрідженій.

Так, в нашій зоряній системі практично вся речовина, що знаходиться в "неплазменном" стані, зосередила в собі одна планета Юпітер, маса якої становить всього лише близько 0,1 відсотка всієї маси Сонячної системи. Решта 99,9 відсотка - суцільна плазма. Навіть найдрібніші частинки космічного пилу несуть певний електричний заряд, і в сукупності їх можна теж розглядати як плазму, що складається з надважких заряджених іонів (існує навіть термін - пилова плазма).

У 2001 році на борту МКС відбувся перший експеримент щодо практичного застосування плазми. Він проводився у співпраці з російськими вченими і отримав назву "Плазмокрісталліческій експеримент Нефедов". У 2006 році пройшли також серії дослідів під умовними позначеннями PK-3 Plus і PK-4.

Читайте також: Першими до Сонця дотягнуться росіяни?

Читайте також:   Першими до Сонця дотягнуться росіяни

Фото: AP

В ході експериментів виявилося, що під час роботи плазмогенератор утворюється велика кількість такіхактівних речовин, як озон, оксиди азоту і ультрафіолет, які здатні знищувати мікроорганізми і руйнувати багато різновидів токсинів. При цьому плазма проникає в найдрібніші щілини і отвори, де можуть ховатися мікроби - це куди більш ефективно, ніж застосовувана сьогодні стерилізація ультрафіолетовим випромінюванням.

Якщо плазмогенератор знайдуть застосування в медицині, це допоможе боротися з суперштаммамі бактерій, проти яких безсилі навіть потужні антибіотики - наприклад, золотистим стафілококом (MRSA), щорічно вбиває понад 37 тисяч осіб і завдає шкоди здоров'ю 150 тисяч чоловік, так як він є стійким до лікарських препаратам.

Зараз вчені запропонували керівництву Європейського космічного агентства (ЄКА) передати технології плазмової дезінфекції для комерційного використання.

"Плазмова дезінфекція може стати відмінним доповненням до можливостей нашої власної імунної системи, - вважає один з авторів дослідження, доктор Грегор Морфілл з Інституту позаземної фізики Макса Планка. - Дезінфікуючий плазмогенератор є найтривалішим космічним експериментом в історії польотів людини в космос. Більше двох десятків астронавтів і космонавтів працювали з обладнанням на борту МКС ".

Дослідницька команда на чолі з Грегором Морфілл в даний час займається розробкою спеціальної системи на основі холодної плазми, яку можна буде використовувати в медичних установах для дезінфекції обладнання, знезараження ран і ротових порожнин. Як вважають фахівці, згодом з'являться і компактні плазмогенератор для використання в домашніх умовах. Наприклад, ними можна буде дезінфікувати шкіру, стерилізувати зубні щітки або бритви.

Так що, як бачите, і результати космічних досліджень можуть отримати застосування на Землі. Це і є чудова відповідь на питання, який часто загавкають вічно незадоволені всім росіяни: "Навіщо витрачати стільки грошей на космічні програми, простим людям від них адже все одно ніякої користі ні?". Виходить, що користь є, оскільки в лікарнях, оснащених плазмогенератор, будуть лікуватися ці найпростіші люди. Не ризикуючи при цьому підчепити важко піддається лікуванню лікарняну інфекцію, а також носіїв тих захворювань, що можуть передаватися через медичні інструменти (ВІЛ, вірус гепатиту та т. П.).

Але чому ж, запитають деякі читачі, не можна було провести ці випробування на Землі? Навіщо обов'язково потрібно було тягнути цей прилад в космос? Справа в тому, що, як це не дивно, зараз саме космос є найоптимальнішою для передових досліджень лабораторією. Оскільки тільки там вченим і інженерам, а також випробувачам ніхто не заважає.

Фото: AP

Уявіть собі таку картину - в середньостатистичному європейському (американському, азіатському) місті в якомусь медичному інституті планують приступити до випробувань свежесконструірованного плазмогенератор. Тим, хто працював в будь-якому НДІ (а автори цих рядків там працювали) ставати зовсім ясно, що для того, що б зробити це, перш за все потрібно отримати двадцять дозволів, заповнити п'ятдесят форм і отримати підпис на сотні свідчень різних експертів про те, що це буде безпечно для всіх, хто знаходиться поруч. І навіть якщо це з самого початку очевидно - все одно, порядок є порядок і нікуди від цього не подітися. І якщо хоча б однією друк на довідці не буде - випробувань просто не дозволять початися. Бюрократія - вона і в Африці бюрократія.

Але це ж ще не все. Навіть якщо цей НДІ ну просто сверхзасекреченний, все одно інформація про ці випробування обов'язково "просочиться" назовні (хоча б через тих же прибиральниць). Моментально суспільно активні обивателі (пардон, неспеціалісти) почнуть гнати навіть не хвилю, а ціле цунамі на тему того, що: "це випробування нас усіх знищить". Після з'явитися який-небудь вислизнув свого часу від нагляду психіатра "зелений" або проповідник того ж якості, і звинуватить вчених в тому, що вони власними руками творять "кінець світу". Під цю справу частину особливо вразливих неспеціалістів покінчать життя самогубством, а інша - зробить спробу розправитися з учасниками експерименту (все це ми вже, на жаль, проходили, в історіях з клонуванням, генною інженерією або Великий адронний коллайдер).

На цьому етапі до історії підключаються політики, для яких дана історія є хорошим шансом підвищити свій рейтинг. І хоча вони прекрасно розуміють, що насправді все це виїденого яйця не коштує і думка неспеціалістів, більшість з яких не відрізняють Гоголя від Гегеля, а плазму - від пемзи, в розрахунок брати, в общем-то, не слід, однак що ж тут поробиш: в демократичному суспільстві, як відомо, усі рівні, і думка фахівця, відповідно, за значимістю, так само думку дилетанта (витрати демократії, розумієш). У такому суспільстві всі питання вирішують не компетентність, а більшість голосів. А воно, як відомо, завжди проти чогось такого, що не вкладається в повсякденний досвід тих, хто голосує ...